Proiect de buget 2025 – Dezbatere publică

Primăria Municipiului Beiuș a lansat în consultare publică „Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pentru anul 2025“.

Cetăţenii pot trimite propuneri până pe 19 martie.

În data de 17 .03.2025, ora 17.00 se va organiza dezbatere publică la sediul Primăriei Municipiului Beiuș, toți cei interesați fiind invitați să participe.

Proiectul de bugetul local sursa A, al bugetului instituJiilor publice şi activitătilor finanțate
integral/parțial din venituri proprii şi subvenții, al bugetului fondurilor externe
nerambursabile sursa D precum şi al bugetului creditelor interne rambursabile
pe anul 2025.

Proiectul bugetului general de venituri si cheltuieli pe anul 2025 a fost intocmit in baza Legii
bugetului de stat pe anul 2025 nr.9/2025, a legii finantelor publice locale nr.273/2006.
Legea bugetara anuala stabileste structura veniturilor si destinatia cheltuielilor bugetelor locale,
regimul acestora,precum si responsabilitatea institutiilor publice implicate in procesul de executie al
acestora,iar Legea nr.273/2006 privind finantele publice locale stabileste principiile,cadrul general privind
procedurile privind formarea,administrarea,angajarea si utilizarea fondurilor publice locale, precum si
responsabilitatile administratiei publice locale.
Instituţiile publice care gestionează bugetul public al municipiului Beiuş, ai căror conducători au
calitatea de ordonatori terţiari de credite în subordinea ordonatorului principal de credite – primarul
municipiului Beiuş sunt următorii:
• Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat
• Clubul Sportiv Bihorul Beiuş
• Spitalul Municipal „Ep.N.Popovici”
Muzeul municipal Beiuş
În conformitate cu prevederile legii finanţelor publice locale nr.273/2006, art.39 alin.] în termen
de 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial a legii bugetului de stat, Ministerul Finanţelor Publice
transmite direcţiilor finanţelor publice sumele defalcate din TVA şi transferurile consolidabile, respectiv
conform prevederilor art.39 alin2 , (în termen de 5 zile de la comunicare datelor menţionate anterior)
Direcţiile finanţelor publice judeţene, precum şi consiliile judeţene repartizează pe unităţi administrativteritoriale,
sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, precum şi transferurile consolidabile.
În acelaşi termen, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene, comunică unităţilor
administrativ-teritoriale o estimare a veniturilor din cotele defalcate din impozitul pe venit.
Nivelul estimat al încasărilor din Cote defalcate din impozitul pe venit este stabilit de către
Guvern/AJFP Bihor, respectiv pentru anul 2025 la nivelul de 17.460 mii lei, conform Deciziei AJFP
nr.3/20.02.2025.
La elaborarea proiectului de buget s-a avut in vedere:
• Nivelul incasarilor impozitelor si taxelor locale aferente anului 2024
HCL de stabilire a impozitelor si taxelor locale pentru anul 2025
notele de fundamentare privind propunerile de buget pe anul 2025 din partea serviciilor s1
compartimentelor de specialitate din cadrul Primariei Municipiului Beius
Adresele unitatilor de invatamant din subordinea Primariei Municipiului Beius
Solicitarile institutiilor publice de subordonare locala, respectiv, a CS Bihorul Beius, a Spitalului
Municipal Ep.N.Popovici
OUG26/2012 privind unele masuri de reducere a cheltuielilor publice si intarirea disciplinei
financiare si de modificare si completare a unor acte normativ
Legea 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice
Legea educaţiei naţionale nr.1/2011
Legea învăţământului preuniversitar nr.198/2023
• Legea nr.273/2006 privind finantele publice locale
• Decizia AJFP Bihor nr. 3/20.02.2025
• OUG34/2023 privind unele măsuri fiscal – bugetare, prorogarea unor termene, precum şi
pentru modificarea şi completarea unor acte normative
• OUG 115/2023 privind unele măsuri fiscal – bugetare în domeniul cheltuielilor publice,
pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea şi completarea
unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene
• OUG 127/2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, prorogarea unor
termene, precum şi unele măsuri bugetare
• OUG 156/2024 2023 privind unele măsuri fiscal – bugetare în domeniul cheltuielilor publice,
pentru fundamentarea bugetului general consolidate pe anul 2025, pentru modificarea şi
completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene
La fundamentarea veniturilor din sume defalcate din TVA , indicator 110202 s-a estimat de catre
Directia Economica sumele aferente cheltuielilor aferente salariilor asistenţilor personali ai persoanelor
cu handicap şi a îndemnizaţiilor persoanelor cu handicap,urmand ca la data comunicarii acestora de
catre AJFP sa fie ajustate.
De asemenea la proiectul de buget nu au fost cuprinse veniturile din sume defalcate din TVA pentru
finantarea învăţământului preuniversitar de stat,nefiind cuprinse nici sume pentru echilibrarea bugetului
local, urmand ca acestea să fie cuprinse Ia momentul comunicării acestora de către AJFP Bihor.
Prin HCL nr. 160/21.06.2023 a fost aprobat contractarea unei finanţări rambursabile interne în
valoare de 25.000.000 Iei pentru finanţarea următoarelor obiective de investiţii :
► Suma de 17.683,35 mii lei -Modernizare P-ţa agroalimentară Beiuş
► Suma de 2.200,00 mii lei-Amenajare sens giratoriu zona Petrom
► Suma de 5.116,65 mii lei-Amenajare cartier Aleea Padişului.
Având în vedere faptul că obiectivul de investiţii Modernizare P-ţa agroalimentară Beiuş a fost
aprobat Ia finanţare în cadrul programului regional PRNV, încheindu-se contractul de finanţare
nr.128/ 15.10.2024 prin care suma de 17.057,24 mii Iei este finanţată din fonduri externe nerambursabile,
rămân ând suma de 3. 186,89 mii Iei finanţată din credit, urmând ca în perioada următoare să se propună
actualizarea utilizării creditului rămas disponibil.
Modificări ai unor indicatori care au stat Ia baza elaborării proiectului de buget:
□ cota IV 63% cuvenită UAT-urilor (faţă de 65% prevăzută în Legea 273/2006)
□ suportarea de Ia bugetul de stat pana la 90% din cheltuielile sociale aferente salariilor
asistenţilor personali ai persoanelor cu handicap şi a îndemnizaţiilor persoanelor cu handicap
□ finanţarea de la bugetul de stat, prin Inspectoratul Şcolar Judeţean a burselor aferente
învăţământului preuniversitar de stat
• Nivelul inflaţiei prognozate pentru anul 2025
□ Majorarea salariului de baza minim brut de la 1 ianuarie 2025 la 3.700 lei fata de 4.050 lei, cu
impact asupra cheltuielilor de personal şi a cheltuielilor sociale, aprobat prin HG 1506/2024
În anul 2024 au fost aprobate plăţi reprezentând cheltuieli eligibile în cadrul proiectelor PNRR din
bugetul local în cuantum de 917,38 mii lei.Ţinând cont că această sumă a fost încasată de la finanţator în
anul 2025, aceasta a fost propusă ca finanţare a cheltuielilor secţiunii de dezvoltare pe anul 2025.
In temeiul prevederilor O.U.G.57/2019 privind codul administrativ propunem proiectul bugetului
general al Municipiului Beius pe anul 2024 format din:
a)bugetul local sursa A;
b)bugetul institutiilor publice si activitatilor finantate din venituri proprii si subventii
c) bugetul fondurilor externe nerambursabile sursa D
d)bugetul creditelor interne rambursabile.
Pentru anul 2025, proiectul de buget al municipiului Beiuş propus spre aprobare este structurat astfel:
BUGETULLOCALSURSAA
I.Structura veniturilor bugetare :
Venituri le bugetului local (fara excedentul inregistrat la 31.12.2024 )pe anul 2025 sunt in suma totala de:
144.24 l ,67mii lei din care amintim:
venituri proprii:25.321,06 mii lei
cote defalcate din impozitul pe venit: 17.460 mii lei
sume primite de adm.locale in cadrul programelor FEGA implementate de
APIA:300,98 mii lei
subventii de la buget de stat pentru finantarea sanatatii :70,32 mii lei
subvenţii pentru acordarea ajutorului pentru încălzirea cu lemne,
cărbuni,combustibili petrolieri -90 mii lei
subventii de la bugetul de stat alocate conform contractelor încheiate cu DSP –
1185,38 mii lei
• sume defalcate din TVA-4554 mii lei
• Sume defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale-lei
subventii de la bugetul de stat pentru sustinerea derularii proiectelor
FEN:4194,07,03mii lei
sume primate de la UE in contul platilor eferctuate si prefinantari aferente cadrului
financiar 2014-2020: 14.493, 17 mii lei
sume primite in cadrul PNRR – 65.435,33 mii lei
subvenţii de la bugetul de stat către bugetele locale pentru finanţarea Programului
Naţional de investiţii Anghel Saligny – 12.304,35 mii lei
• FEDR -13.470,00 mii lei
Excedentul anilor precedenţi în sumă totală de 15.828, 18 mii lei este compus din excedentul
aferent bugetului local şi excedentul proiectelor cu finantare nerambursabila(1420 mii lei)
Structura veniturilor sectiunii de funcţionare este prezentata in anexa nr.1.
Structura veniturilor sectiunii de dezvoltare este prezentata in anexa nr.2
2.Structura cheltuieli/or bugetare:
Structura cheltuielilor operationale SF este prezentata in anexa nr. 3 la prezentul raport.
La fundamentarea acestora s-a urmarit alocarea la un nivel strict necesar al cheltuie Ii lor de
functionare pentru ordonatorii de credite ai bugetului local in vederea functionarii institutiilor de
invatamant,cultura, asistenta sociala,cheltuieli privind lucrarile publice de intretinere a orasului,asigurarea
serviciilor publice etc.
De asemenea s-a avut în vedere asigurarea funcţionării bazinului didactic de înot, ceea ce implică
asigurarea cheltuielilor necesare pentru funcţionarea acestuia(atît cheltuielile salariale, cât şi cele materiale)
Avand in vedere structura si principiile privind fundamentarea acestor cheltuieli, rezulta
urmatoarele:
Cheltuielile de personal s-au stabilit tinanad cont de prevederile OUG 156/2024 sistatul
de functii, aprobat prin HCL, precum si de modificarile intervenite in domeniul salarizarii personalului
din sectorul bugetar,respectiv modificarea salariului minim pe economie , după caz.
Cheltuielile de personal aferente asistenţei sociale şi îndemnizaţiile pentru persoanele cu handicap
se finanţează în anul curent în proportie de până la 90% de la bugetul de stat.
Pentru finanţarea complementară a unităţilor de învăţământ s-au cuprins strict sumele
acordate din bugetul local pentru realizarea reparatiilor curente, avarii, cheltuieli cu naveta cadrelor
didactice, concursuri scalare etc.
Cheltuielile cu bunuri si servicii s-au stabilit ţinând cont de solicitările
compartimentelor de specialitate„ tinand cont de inflatie,evolutia preturilor de pe piata si de contractele
incheiate la nivelul insititiei cu termen de valabilitate si in anul 2025, în vederea asigurării bunei funcţionări
a tuturor activităţilor gestionate la nivelul administraţiei publice locale.
La categoria „Sănătate” a fost previzionată suma de 1.351,85 mii lei pentru
acoperirea cheltuielilor de personal -si a celor materiale aferente cabinetelor medicale care deservesc unităţile
de învăţământ si a mediatorului sanitar.
La capitolul 67 s-a aprobat surna de 2.222,95 mii lei ca şi transfer către CS Bihorul Beius.
Pentru „Serviciile publice” finanţate din bugetul consolidat al municipiului Beiuş s-a alocat suma
de 2.850.570 lei defalcată, după cum urmează:
Servicii publice 2.850.570
– deszăpezire 232.050
– salubrizare stradală 1.100.000
– spatii verzi 1.438.520
-servicii gestionare cîini fără stăpâni 80.000
Structura cheltuielilor operationale SD este prezentata in anexa nr.4 la prezentul raport.
La stabilirea cheltuielilor bugetare s-au avut in vedere asigurarea cu prioritate a fondurilor necesare
pentru continuarea lucrarilor de investitii incepute in perioada anterioara.
BUGETUL INSTITUTIILOR PUBLICE SI A ACTIVITATILOR FINANTATE DIN VENITURI
PROPRII SI SUBVENTII:sursa E,F,G
Bugetul activităţilor finantate din venituri proprii si subventii a fost fundamentat în baza
propunerilor ordonatorilor terţiari de credite, respectiv CS Bihorul Beiuş, , Muzeul municipal, Spitalul
municipal Ep.N.Popovici, unităţile de învăţământ de pe raza UAT.
Bugetul centralizat(sursa I OE) cuprinde propunerile unităţilor de învăţământ prezentat in anexa nr.5.
Bugetele individuale ale unităţilor de învăţământ sunt prezentate în anexa5A,5B,5C,5D,5E,5F.
Bugetul centralizat (sursa I OF) cuprinde propunerile Spitalul municipal Ep.N.Popovici, anexa6.
Bugetul individual (sursa] OF) este prezentat în anexa nr.6A
Bugetul centralizat (sursalOG) cuprinde propunerile Muzeului municipal şi ale Clubului Spo1tiv
Bihorul Beiuş, anexa 7.
Bugetul individual (sursa 1 OG) al Muzeului municipal este prezentat în anexa nr.7 A.
Bugetul individual (sursalOG) al C.S.Bihorul Beiuş este prezentat în anexa nr.7B ..
BUGETUL CREDITELOR INTERNE RAMBURSABILE SURSA C
În conformitate cu Hotarârea Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale nr.7972/18.09.2023,
precum şi a contractului de credit nr. 14365368/02.10.2023 prin care a fost aprobat creditul de investitii in
valoare de 25.000 mii lei pentru finanţarea obiectivelor de investiţii:
Modernizare Piata Agroalimentară -17.683,35 mii lei
Amenajare sens giratoriu zona petrom-2.200 mii lei
Amenajare cartier Aleea Padişului-5.116,65 mii lei
Având în vedere faptul că obiectivul de investiţii Modernizare P-ţa agroalimentară Beiuş a fost aprobat
la finanţare în cadrul programului regional PRNV, încheindu-se contractul de finanţare nr.128/15.10.2024
prin care suma de 17.057,24 mii lei este finanţată din fonduri externe nerambursabile, rămânând suma de
3.186,89 mii lei finanţată din credit, respectiv de plăţile efectuate până la această dată din credit, se propune
utilizarea acestuia conform anexei nr.8, urmând ca în perioada următoare să se propună actualizarea utilizării
creditului rămas disponibil.
BUGETUL FONDURILOR EXTERNE NERAMBURSABILE SURSA D
Avand în vedere acordul de parteneriat încheiat cu Autoritatea de energie din Islanda în vederea finanţării
proiectului „Dezvoltarea tehnica a sistemului de termoficare din Municipiul Beiuş” se propune aprobarea
bugetului fondurilor externe nerambursabile conform anexei nr.9.

Buget 2025 dezbatere